آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع)
سرخط خبرها

آیین پایانی نخستین جشنواره سرود فجر خراسان رضوی برگزار شد

  • کد خبر: ۱۰۲۰۴۹
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
آیین پایانی نخستین جشنواره سرود فجر خراسان رضوی برگزار شد
نخستین دوره جشنواره سرود فجر خراسان رضوی روز گذشته با برگزاری اختتامیه و اعلام گروه‌های برگزیده در سالن انقلاب مجتمع فرهنگی آیه‌ها به کار خود پایان داد.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز - نخستین دوره جشنواره سرود فجر خراسان رضوی روز گذشته با برگزاری اختتامیه و اعلام گروه‌های برگزیده در سالن انقلاب مجتمع فرهنگی آیه‌ها به کار خود پایان داد. در این دوره جلیل شریعت مدار، راضیه رجایی، حمیدرضا حسین زاده، محمدرضا حق دوست که مسئولیت داوری آثار را برعهده داشتند یک گروه در بخش جوانان و پنج گروه در بخش نوجوان را به عنوان برگزیدگان معرفی کردند.

پنج گروه نوجوانان قرار است در جشنواره بین المللی هنر‌های شهری در روز‌های نوروز به اجرای برنامه بپردازند، همچنین این گروه‌ها در برنامه رأی گیری مردمی صداوسیما شرکت داده می‌شوند تا براساس آرای مخاطبان دو گروه به جشنواره ملی و بین المللی سرود فجر راه پیدا کنند.

راه اندازی باشگاه‌های هنری

مجید عسگری، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در مراسم اختتامیه جشنواره سرود فجر گفت: یکی از سیاست‌های جدی حوزه هنری از سال گذشته راه اندازی باشگاه‌های هنری است یعنی محلی که هنرمندان بتوانند آنجا تمرین کنند و کارهایشان را ارائه کنند.

او با اشاره به راه افتادن دو باشگاه فیلم سازان جوان با نام «رویش» و «تئاتر کودک و نوجوان» در حوزه هنری تصریح کرد: حوزه هنری بنا دارد با استفاده از ظرفیت‌های خراسان و بهره گیری از ادبیات کهن، هنر دینی و انقلابی، روحیه حماسی را در جامعه گسترش دهد. یکی از بهترین ابزار‌ها برای تحقق این روحیه موسیقی است. از این رو حوزه هنری خراسان رضوی در هفته هنر و انقلاب سال آینده باشگاه سرود و موسیقی حماسی را افتتاح خواهد کرد. عسگری این افتتاح را حرکتی رو به جلو برای فعالیت‌های گروه‌های سرود دانست و گفت: مادر حوزه هنری انقلاب اسلامی با آغوشی باز پذیرای گروه‌های مختلف سرود و تولیداتشان خواهیم بود تا بتوانیم در پایان سال ۱۴۰۱ با بهره گیری از یک فضای باشگاهی ده‌ها و شاید صد‌ها گروه سرود خوب و تولیدات سرود خوب در خراسان رضوی داشته باشیم.

ببینید:

پذیرش ۲۲ گروه

محسن راه چمنی، دبیر اولین جشنواره سرود فجر خراسان رضوی، نیز با اشاره به فعالیت شبانه روزی دبیرخانه جشنواره در یک ماه اخیر گفت: ما در روز‌های ابتدای بهمن فراخوانی را منتشر و از گروه‌های سرود استان درخواست کردیم تا فیلمی از اجرای زنده خود به دبیرخانه ارسال کنند.

حدود صد گروه سرود در جشنواره ثبت کردند که از این تعداد گروه‌هایی به دلیل زنده نبودن اجرایشان یا ارسال نکردن اثر حذف شدند و ما در نهایت به ۴۷ گروه رسیدیم. او یادآور شد: هیئت انتخاب جشنواره از میان این ۴۷ گروه، آثار ۲۲ گروه را حائز شرایط ورود به بخش داوری جشنواره دانست که این گروه‌ها روز جمعه ۲۰ اسفند در حوزه هنری انقلاب اسلامی مشهد آثارشان را به صورت زنده در مقابل داوران اجرا کردند. راه چمنی با ابراز خرسندی از ارسال آثاری از اقصی نقاط خراسان رضوی به دبیرخانه جشنواره بیان کرد: ما برای قدردانی از ۴۷ گروهی که اجرا‌های زنده شان را برای ما ارسال کردند، فیلم اجرای آن‌ها را در صفحه اینستاگرام جشنواره منعکس کردیم.

دبیر اولین جشنواره سرود فجر خراسان رضوی همچنین تأکید کرد: دبیرخانه ما دائمی است و از امروز کارمان به صورت جدی شروع می‌شود تا با همراهی پیشکسوتان، مسیر حرکت سرود خراسان رضوی را چند پله ارتقا دهیم. به گفته او کارگاه‌های مهارت افزایی و برگزاری نشست‌های تخصصی با استادانی که از شهر‌های دیگر دعوت می‌شوند از جمله فعالیت‌هایی است که در دبیرخانه برنامه ریزی شده اند تا فضای جدیدی در سرود استان رقم بخورد و بچه‌های خراسان در رویداد کشوری خوش بدرخشند.

اعلام برگزیدگان

در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا حقدوست به عنوان نماینده هیئت داوران بیانیه‌ای را قرائت کرد که در بخشی از آن توصیه‌هایی به مربیان برای توانمندسازی بهتر گروه‌های سرود مطرح شده بود. از میان این توصیه‌ها می‌توان به استفاده از ملودی‌های زیبا و تأثیرگذار متناسب با مقطع سنی و رعایت محدوده صدایی مناسب، انتخاب درست فواصل هارمونیک، انتخاب اعضای گروه به لحاظ کوک بودن صدا، انتخاب شعر‌های روان و متناسب با مقطع سنی و محوریت نداشتن تک خوانی اشاره کرد.

همچنین در بخش دیگری از این بیانیه آمده بود: «گروه‌های مناطق و شهرستان‌ها بهتر است از ملودی‌های بومی و محلی و سازبندی محلی بهره ببرند تا در سال آینده از تکرار سرود‌هایی که بار‌ها اجرا شده اند خودداری و از آثار جدید استفاده شود. اما براساس رأی هیئت داوران در بخش جوانان گروه سرود «آسمان» از مشهد به عنوان گروه ممتاز معرفی شد. در بخش نوجوانان هم گروه‌های «رویش» و «ریحانة الحسین» از مشهد شایسته تقدیر شناخته شدند و گروه‌های «حب الحسین»، «موعود» و «جوانه ها» از مشهد به ترتیب عنوان‌های اول تا سوم را کسب کردند.

بخش دیگری از این اختتامیه به تقدیر از پیشکسوتان سرود اختصاص داشت. در این بخش با حضور سردار علی اکبر افراسیابی معاون هماهنگ کننده سپاه امام رضا (ع) و حجت الاسلام جمال ایزدی معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از غلام حسین حیدری مربی و سرپرست گروه سرود سپاه پاسداران تربت حیدریه و مشهد و اولین سرپرست گروه‌های سرود اعزامی به جبهه‌های غرب و جنوب، امیر زینتی کارمند بازنشسته فرهنگی سپاه، مربی سرود، نوازنده و آهنگ ساز، رضا کاشف حقیقی نوازنده، آهنگ ساز و مربی گروه‌های سرود نواحی آموزش و پرورش مشهد و مهدی حسنی مربی سرود آهنگ ساز، نوازنده و داور مسابقات سرود استان و کشور قدردانی شد.

این رویداد با مشارکت سپاه امام رضا (ع)، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حوزه هنری انقلاب اسلامی، مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد و صدا و سیمای استان برگزار شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->